Zainwestuj w swoich pracowników – wyślij ich na szkolenie

Coraz większa liczba pracodawców zdaje sobie sprawę, że inwestycja w dobrego pracownika może się w przyszłości realnie opłacić. Personel, który czuje się w firmie dobrze, zazwyczaj daje z siebie więcej. Odpowiednio premiowana codzienna praca i odnoszone sukcesy oraz pomoc w pozyskiwaniu nowej wiedzy to dzisiaj kluczowe działania właścicieli firm, kierowników i menedżerów wobec pracowników. Uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez firmę umożliwia rozwój i czyni podwładnych wyjątkowo cennymi specjalistami.

 

Organizacja szkolenia – o czym pamiętać?

Umiejętne kierowanie personelem oraz odpowiednio dobrany system motywacyjny sprawia, że pracownicy czują się zadowoleni i dowartościowani. To przekłada się na ich przywiązanie do firmy, a ostatecznie również wydajność i efektywność. Dobrze przeprowadzone szkolenia i kursy czynią zatrudnionych fachowców jeszcze lepszymi, dodatkowo te wyjątkowo zaawansowane mogą odgrywać rolę motywującą. Organizując szkolenie, bardzo ważny jest wybór odpowiedniej firmy zewnętrznej lub osób, które przeszkolą pracowników. Istotną kwestią jest dobór odpowiedniej tematyki, która realnie przyda się w późniejszym działaniu przedsiębiorstwa. Warto pomyśleć również o czasie szkolenia. Wielu pracodawców organizuje je w weekendy, albo przed lub po pracy. To bezsensowne działanie. Szkolenie przestaje wtedy pełnić funkcję motywującą, a staje się dodatkowymi godzinami w grafiku, zabranymi z prywatnego czasu pracowników.

Ważnym czynnikiem jest dobór odpowiedniego rodzaju szkoleń prowadzonych przez firmę. Niektóre stawiają na pełen pakiet zaraz po rekrutacji, celem wdrożenia pracownika, pokazania najważniejszych elementów pracy, zachowania się wobec klienta, obsługi urządzeń itd. Inne wybierają okresowe szkolenia, odbywające się w ramach wprowadzania w struktury działalności firmy kolejnych innowacji czy zmian. Jeszcze inne dokształcają pracowników stale, np. cztery razy do roku lub raz w miesiącu. Szkolenia mogą być realizowane przez samą firmę lub, w ramach outsourcingu, przez firmę zewnętrzną specjalizującą się w tego typu inicjatywach. Wiele w tym względzie zależy od budżetu i zasobów czasu.

Zalety szkoleń

Wbrew pozorom korzyści płynące z udziału w szkoleniach nie dotyczą jedynie pracownika. Również pracodawca na nich korzysta. Kiedy podwładny zyskuje możliwość rozwoju i wykorzystuje ją, to tak naprawdę szef wykorzystuje nabyte przez niego umiejętności. Inwestycje w zasoby ludzkie zazwyczaj owocują w przyszłości. Dobrze wykwalifikowana kadra, która jest regularnie szkolona, mniej chętnie zmienia miejsce pracy. Nie bez powodu wysoka rotacja to oznaka nieprawidłowego systemu zarządzania. Pracownik, który uczestniczy w szkoleniach aktualizuje już posiadaną wiedzę, chętniej myśli w sposób innowacyjny i sam wykazuje inicjatywę. Kursy dają możliwość poznania wielu interesujących dziedzin, personel przez udział w nich uczy się nowych rozwiązań, pracownicy rozwijają swoją osobowość, zyskują również możliwość poznania nowych ludzi i chwilową odskocznię od codziennych rutynowych obowiązków. Bardzo często nabycie nowej wiedzy i kwalifikacji stanowi warunek dla uzyskania premii lub awansu.

Pracodawca, który zapewnia możliwość rozwoju wzbudza u pracowników poczucie uznania. Docenieni podwładni czują się potrzebni firmie, utożsamiają się z nią, angażują w jej sprawy, a tym samym mniej chętnie zmieniają miejsce zatrudnienia. Istotne jest jedynie poprawne zorganizowanie interesującego szkolenia lub całego cyklu. Nie mając doświadczenia w tej kwestii, warto zlecić zadanie zewnętrznej firmie. Najlepsze z nich można znaleźć na PKT.pl – baza firm szkoleniowych w Polsce.

, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *