Podziękowania w biznesie

Dlaczego warto pamiętać o tak prostej czynności jak wysłanie podziękowań? Ponieważ to wzmacnia więzi z partnerami handlowymi, klientami, ale również pracownikami. Buduje wizerunek firmy przyjaznej i ma wpływ na osiąganie sukcesów. Żadnej osobie ani firmie sukces nie jest dany na zawsze. Trzeba na niego ciężko pracować.

Podziękowania dla partnerów handlowych. 

Adresatami mogą być np. dostawcy, odbiorcy, podwykonawcy. Podziękowania najczęściej składamy na ręce prezesa zarządu z ewentualnym wskazaniem pracowników, których chcielibyśmy szczególnie wyróżnić za ich zaangażowanie i wkład we współpracę między firmami. 

Podziękowanie dla sponsora. 

Trudno w to uwierzyć, ale zdarzają się firmy, które uważają, że skoro zaoferowały odpowiedni pakiet sponsorski to nie muszą dziękować sponsorowi za zaangażowanie w projekt lub wydarzenie. 

Sponsoring to nie jest wsparcie charytatywne, ponieważ sponsor zyskuje określone świadczenia, nie zmienia to jednak faktu, że podziękowania dla sponsora są konieczne z punktu widzenia kultury biznesowej. 

Podziękowanie dla urzędów i instytucji. 

Dosyć często się zdarza, że potrzebujemy różnego rodzaju pozwoleń, decyzji, opinii od urzędów i instytucji. Chociaż wydanie takowych leży w obowiązkach administracji to wysłanie podziękowań nie zaszkodzi. Może wręcz pomóc w szybszym uzyskaniu kolejnych potrzebnych dokumentów następnym razem. Urzędnik, który takowe podziękowania otrzyma nie będzie czekał następnym razem aż sprawa nabierze „mocy urzędowej”.

Podziękowania dla mediów. 

To, że dobre relacje z mediami są przydatne w biznesie to rzecz oczywista. Krótka wiadomość albo sms w stylu „dziękujemy za poświęcony czas, wywiad/artykuł wyszedł świetnie…” na pewno nie ujdzie uwadze dziennikarza i przyniesie pozytywny skutek na przyszłość. 

Podziękowanie dla prelegentów podczas konferencji, targów, spotkań branżowych. 

Pamiętajmy o ekspertach, z którymi współpracujemy i podziękujmy za dobrze wykonaną pracę.

Podziękowania dla klientów

Podziękowania dla kupujących ma na celu utwierdzenie ich w przekonaniu, że dokonali słusznego wyboru. Dzięki temu zwiększamy nasze szanse na to, że klient kupi od nas produkt lub usługę ponownie lub poleci nas innym. W jaki sposób można podziękować klientom? Na przykład dołączając list do towaru lub wysłanie e-maila w przypadku sprzedaży internetowej.

Autorem artykułu jest Marcin Kuryłło, redaktor naczelny serwisu Przemowienia.com – platformy przemówień, podziękowań i listów. Wszystkie prawa zastrzeżone.

, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *